Економіка

Макроекономічний прогноз «Економічний аналіз і актуальні тенденції»

20.02.2018
img1
Прес-служба МЦПД

Міжнародний центр перспективних досліджень підготував черговий випуск брошури «Економічний аналіз і актуальні тенденції» за січень 2018 року. Він містить детальний аналіз показників виробничого сектору, цін, фінансового ринку та прогноз на 2018-2020 роки.

Аналіз даних по ключових сферах за 2017 рік свідчить, що:

Зменшилися наступні показники:

- випуск у промисловості на 0,1% р/р, зокрема через торговельну блокаду.

- випуск у сільському господарстві на 2,7% р/р через менший врожай основних культур.

- купівельна спроможність населення через високий рівень споживчої інфляції, що становив 13,7%, та рівень інфляції промислових виробників, що становив 16,5%.

- відсоткові ставки за кредитами та депозитами, зокрема унаслідок великої пропозиції таких депозитів і водночас обмеженого кредитування бізнесу та населення.

Збільшилися наступні показники:

- обіг оптової й роздрібної торгівлі на 2,8% та 8,8% відповідно.

- вантажообіг і пасажирообіг на 5,8% та 7,4%.

- обсяг будівельної продукції на 20,9%.

- осяг залишків за депозитами на 13%,

- обсяг залишків за кредитами на 1,9%.

За прогнозом, 2018 року відбудеться зростання внутрішнього споживання та інвестицій, і експорту товарів та послуг. Підвищення мінімальної заробітної плати та зростання пенсій сприятимуть збільшенню споживання, хоча й зроблять внесок у інфляцію 2018 року.

Також відмічається, що 2018 року існують два основні ризики, які в разі реалізації суттєво змінять економічну ситуацію:

- по-перше, є ймовірність невиконання вимог МВФ, унаслідок чого не надійдуть кошти МВФ та інших міжнародних організацій і великі виплати за зовнішнім боргом призведуть до суттєвого зменшення валютних резервів та різкої девальвації гривні.

- по-друге, 2018 року можуть відчутно знизитися світові ціни на ресурси після їх стрімкого зростання 2017 року, що спричинить менші надходження від експорту товарів і збільшення дефіциту поточного рахунку, внаслідок якого зросте тиск на резерви та гривню.

Основні ж показники Ви можете знайти на рисунку.

Звертайтесь для отримання більш детальної інформації, замовлення, попереднього перегляду випуску і ознайомлення з умовами підписки:

e-mail: office@icps.com.ua

тел. (044) 253-22-29, (068) 831-94-69

Публікації за пріоритетом «Економіка»
Економіка

Щомісячний бюлетень «Економічний аналіз і актуальні тенденції: прогноз на 2018-2020 роки» (грудень): основні економічні показники

Міжнародний центр перспективних досліджень (МЦПД) підготував чергову аналітичну публікацію «Економічний аналіз і актуальні тенденції» за грудень 2018 року. Вона включає детальний аналіз показників виробничого сектору, цін, фінансового ринку та прогноз на 2019-2020 роки щодо розвитку української економіки. Коротко презентуючи матеріал публікації, варто відзначити, що економічна ситуація в Україні, загалом, характеризувалася наступним: · Оцінка зростання ВВП в третьому кварталі підтверджена  Держстатом на рівні 2,8% р/р. · У листопаді промислове виробництво скоротилося на 0,9% р/р через падіння в переробній промисловості на 2,5% р/р. · У листопаді річна інфляція прискорилася до 10%. · Споживчі ціни зросли на 1,4% через підвищення цін на газ для домогосподарств та сезонне подорожчання харчів. · Зростання цін було стримане зменшенням цін на паливо та мастила через здешевлення нафти. · За даними Мінагрополітики, 2018 року врожай зернових сягнув 70,1 млн т, соняшнику – 13,7 млн т. · У грудні 2018 року суттєво знизився ризик фінансової нестабільності завдяки отриманню траншу від МВФ, макрофінансової допомоги ЄС та кредиту Deutsche Bank. У свою чергу, у прогнозній частині публікації зазначається, що: · Залучені позики дали змогу збільшити обсяг міжнародних резервів НБУ, що знизило рівень невпевненості економічних агентів щодо стабільності фінансового стану країни у 2019 році. · Суттєві ризики будуть пов’язані з приходом нової влади та станом світової економіки. · Зростання світової економіки може суттєво уповільнитись 2019 року, що негативно позначиться на експорті. · Ключовим для забезпечення належного фінансового стану 2019 року буде збереження незалежності Національного банку. Повний документ доступний як українською, так і англійською мовами. Зокрема, у розширеній версії документу містяться розділи, які присвячені таким темам як: · Загальна економічна ситуація · Виробництво · Ціни · Кредити та депозити · Монетарна політика · Прогноз та ризики · Основні статистичні та прогнозні економічні показники Також разом з бюлетенем надається електронний додаток – таблиця з понад 130-ма індикаторами починаючи з 2010 року та прогнозні показники на 2019-2020 рр. (макроекономічні показники, структура ВВП, ВДВ за видами діяльності, доходи та витрати населення, монетарні показники, ціни, платіжний баланс). Звертайтесь до МЦПД для отримання більш детальної інформації, замовлення, попереднього перегляду випуску і ознайомлення з умовами підписки: e-mail: office@icps.com.ua тел. (044) 253-22-29, (068) 831-94-69

Економіка

Економічні підсумки та перспективи України: прогрес, регрес чи статус-кво?

З однієї сторони, 2018 рік характеризувався відносним спокоєм економічної ситуації у країні, а з іншої – відсутністю здобутків. При цьому, зовнішньоекономічна ситуація у 2019 році може погіршитися, що призведе до більшої стагнації або навіть до економічної кризи. Україна ж входить до 2019 року повністю непідготовленою через неспроможність та небажання уряду виявляти політичну волю до впровадження змін. Відповідно, Україні слід навчитися мінімізувати економічні ризики ймовірних подій, а не тільки їх наслідки постфактум. Чим запам’ятався 2018 рік? Порівнюючи з попередніми роками, економіка України у 2018 році розвивалася за відсутності значних потрясінь. Основними ж змінами, які біль-менш вплинули на економічний розвиток, були наступні: · Макроекономіка та фінанси. Серед досягнень у цій сфері можна відзначити те, що вперше з моменту кризи банківський сектор став і залишається прибутковим. Також зросли податкові надходження. З іншого боку, це зростання було більше викликано інфляційними процесами в країні і збільшенням заробітних плат. Це вплинуло на розширення податкової бази та, відповідно, податкових надходжень. Наприкінці ж 2018 року був прийнятий збалансований бюджет. З іншої сторони, відчувалися повільні темпи економічного зростання і недостатнє зростання внутрішнього виробництва, помітно посилився інфляційний тиск. Відповідно, була підвищена облікова ставка, яка нині сягає 18% річних і що відповідно стримує економічний розвиток. Подальша ж стабільність економіки навряд чи буде здатна «керуватися» тільки обліковою ставкою і валютною інтервенцією. Трирічне ж бюджетне планування для мінімізації шоків так і не було запущено. До того ж, в економіці спостерігається: - недостатній обсяг інвестування, проблеми зі своєчасним освоєнням грошей фінансових організацій та інших фондів на інфраструктурні проекти; - частка непрацюючих кредитів в українській економіці сягнула 54,31% (станом на жовтень 2018); - спостерігалися проблеми з відшкодуванням підприємствам ЖКГ пільг та субсидій тощо. · Міжнародна економічні відносини. Створилося враження, що тільки НБУ в 2018 році боровся з результатами неринкового підвищення цін, турбулентності на зовнішніх ринках і зниження інтересів інвесторів до України. При цьому, спостерігалася відносна стабільність гривні, протягом року динаміка поповнення золотовалютних резервів мала позитивний характер. У той же час, зберігалися асиметрії у зовнішній торгівлі і недостатнє лобіювання національних інтересів. Зокрема, це призвело до того, що Україна використовувала квоти по основних групах торгівлі товарами з ЄС у перші місяці 2018 року. Згідно останніх даних Держстату, негативне сальдо зовнішньоторговельного балансу України за 3 квартали 2018 року становить $ 3,45 млрд. Для порівняння, за аналогічний період 2017 року від'ємне сальдо зовнішньоторговельного балансу становило $ 1,11 млрд. Окрім цього, також слід зазначити наступні факти: - еміграція залишається однією з основних проблем України останнього часу; - вихід на зовнішній ринок запозичень у 2018 році не мав гострої необхідності, стратегія по зовнішньому і внутрішньому боргу залишається декларативною; - протягом року Україна так і не змогла домовитися з МВФ про транш. Залишається невеликий шанс отримати транш під новорічні свята. · «Неринкові шоки» Серед «неринкових шоків» у 2018 році особливо виділяються наступні: - Ситуація в акваторії Азовського моря та проблеми з проходженням кораблів до українських портів. Незважаючи на те, що загальний товарообіг азовських портів зараз ледь сягає 4 млн тон, затримки у морській доставці вантажів у цьому регіоні створили загрози функціонуванню місцевої інфраструктури та погіршили транзитний статус України. - Запровадження воєнного стало прецедентом для України і для української економіки. І хоча він не вплине суттєво на стан економіки 2018 року, проте він дав негативні сигнали інвесторам щодо розвитку ситуації в країні. · Енергетика З позитивного варто відзначити стимулювання збільшення частки зеленої енергетики. З іншого боку на даний момент частка відновлюваної енергії в Україні становить лише 1,8% (у вартості - 8,3%). Крім цього, Стокгольмський арбітражний суд зобов'язав Газпром виплатити українській компанії $4,63 млрд за недопоставку газу по транзитному договору (чи $ 2,56 млрд з урахуванням боргу української сторони за поставлений газ). Інших же досягнень у енергетичній сфері не було. Залишилися всі ті самі проблеми пов'язані з формульним «утворенням» тарифів, питаннями субсидій та розрахунків між основними постачальниками в Україні (через що у ряді міст були проблеми з отриманням гарячої води та опалення), загальним постійним підвищенням тарифів для домогосподарств і промислових виробників, перевантаженням електростанцій тощо. До того ж, непродумана політика уряду, недостатні обсяги газу у сховищах на початку березня призвели до його дефіциту в країні (через що було навіть оголошено надзвичайну ситуацію), і який покрили додатковим дорожчим імпортним газом. · Приватизація Знову спостерігався провал приватизації, в т.ч. через погане розпорядження держмайном і невмінням продавати: продаж державного майна приніс набагато менший обсяг надходжень до державного бюджету, ніж було заплановано. Причиною були зриви / невдачі продажу великих об'єктів приватизації через їх незадовільний стан, в т.ч. фінансовий, та особливості участі в тендерах, політизованість деяких рішень. Невміння продавати підприємства мало результатом погіршення привабливості об'єктів, що продаються, і знизило їх оціночну вартість та можливі надходження до бюджету. Як результат, велика приватизація перенесена на 2019 рік. · Покращення прозорості. У даному аспекті, зокрема, частково підвищилася прозорість банківської системи як такої завдяки новим вимогам до організації системи управління ризиками, оприлюдненню даних про складові і про достатність капіталу банків, був створений кредитний реєстр. Щодо інших сфер економіки, то був запущений онлайн-ресурс для відстеження цін, запроваджені нові розділи на e-data щодо відкритості даних місцевих бюджетів, спостерігалася деяка ступінь детінізації і поліпшення сервісного обслуговування платників податків, були запущені мала приватизація на ProZorro.Продажі та пілотний проект по впровадженню електронного чека (e-Receipt). Тим не менше, відкритість даних навряд чи на даному етапі ефективно вплинула на мінімізацію корупції в країні. Що очікує Україну у 2019 році? Наступного року Україні необхідно буде сконцентруватися на таких напрямках: · Макроекономічні показники Серед основного необхідно виділити: - Зростання ВВП 2019 року уповільниться до 2,3% через нижчі темпи зростання світової економіки та спрямування значних обсягів коштів на виплати за боргами. - На початку року, інфляція відчутно прискориться через підвищення цін на газ для населення та відповідний перегляд тарифів на опалення та гарячу воду. Загалом же, інфляція 2019 року знизиться до 6,8%, насамперед унаслідок жорсткої монетарної політики. - Передвиборча кампанія може привести до підвищення соціальних стандартів за браком достатнього економічного зростання. КЛЮЧОВІ ПОКАЗНИКИ Остаточні дані Оцінка Прогноз Роки 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 НАЦІОНАЛЬНІ РАХУНКИ               ВВП, млрд грн. 1 567 1 979 2 385 2 983 3 483 3 918 4 348 ВВП, реальний, рвз -6,6 -9,8 2,4 2,5 3,0 2,3 2,6 Споживання, реальне, рвз -6,2 -15,2 2,0 7,1 3,5 2,1 2,1 Валове нагромадження основного капіталу, реальне, рвз -24,0 -9,2 20,4 18,2  14,0 8,0 8,0 ПРОМИСЛОВІСТЬ ТА СІЛЬСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО               Промислове виробництво, реальне, рвз -10,1 -13,0 2,8 0,4 1,7 2,2 2,4 Сільськогосподарське виробництво, реальне, рвз 2,2 -4,8 6,3 -2,7 8,0 0,0 3,0 ДОМОГОСПОДАРСТВА               Населення на початок року, млн 45,5 45,3 45,2 45,1 44,9 44,8 44,7 Наявні доходи населення, реальні, рвз -11,5 -20,4 2,0 7,4 8,0 2,0 2,0 Середньомісячна заробітна плата, реальна, рвз -6,5 -20,2 9,0 19,1 13,0 5,0 5,0 Середньомісячна заробітна плата, номінальна, грн 3 480 4 195 5 183 7 104 8 912 10 371 11 898 Безробіття за методологією МОП, % 9,3 9,1 9,3 9,5 9,0 8,5 8,0 Роздрібний товарообіг, реальний, рвз -9,6 -19,8 4,5 6,0 4,0 3,5 3,0 ЦІНИ               Індекс споживчих цін, рвз  24,9 43,3 12,4 13,7 10,0  6,8 6,0 Індекс цін виробників, рвз 31,7 25,5 35,7 16,5 16,0 10,0 9,0 Індекс цін на будівельно-монтажні роботи, рвз 15,7 22,7 9,9 15,5 22,0 8,0 8,0 ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ               Експорт товарів і послуг, рвз -19,9 -26,9 -3,9 17,1 10,0 4,5 4,3 Імпорт товарів і послуг, рвз -28,1 -29,3 4,5 19,2 14,5 2,8 3,4 Сальдо поточного рахунку, % ВВП -3,5 1,8 -1,4 -2,2 -4,3 -3,8 -3,5 Прямі інвестиції, млн дол. США 299 3 012 3 268 2 593 2 300 2 500 2 500 ФІНАНСОВІ ПОКАЗНИКИ               Грошова база, рвз 8,5 0,8 13,6  4,6 6,0 5,0 4,0 М3, рвз 4,9 3,9 10,8 9,5 8,0 7,0 6,0 Міжнародні резерви НБУ, млн дол. США 7 533 13 300 15 539 18 808 19 000 18 000 17 000 Офіційний обмінний курс, середній за рік, грн/$ 11,89 21,84 25,55 26,60 27,30 29,50 31,00 Ставка за кредитами в національній валюті, на кінець року, % річних 16,6 20,4 15,2 17,5 22,0 20,0 18,0   Джерело: «Економічний аналіз і актуальні тенденції: прогноз на 2018-2020 роки», МЦПД, 2018 · Енергетичний аспект Питання стратегії досягнення енергетичної безпеки у цілому залишається одним з найважливіших викликів для національних інтересів України. Український уряд оголосив плани щодо досягнення країною енергетичної незалежності та щодо стійкого розвитку, але шлях залишається розмитим. Реалізація російських проектів альтернативних газогонів може залишити Україну на узбіччі такого важливого елементу економічної діяльності як транзит газу, призвести до значних фінансових втрат. Зокрема, 31 грудня 2019 року завершується контракт між Газпромом і Нафтогазом на транзит газу. При цьому, "Газпром" подав позов про розірвання транзитного контракту через Україну. Арбітражний інститут торгової палати Стокгольма об'єднав в одну справу вищезазначений позов з позовом "Нафтогазу" про перегляд тарифу на 12 млрд доларів. · Міжнародні фінанси Зважаючи торгівельні війни та процеси відтоку капіталу з країн що розвиваються, Україна може мати менші надходження валютної виручки. До того ж, ринок позичок стане більш дорогим. Частково країні посприяє новий транш МВФ, але зважаючи на те, що наступного року Україні необхідно виплатити $ 5,88 млрд зовнішнього боргу та $ 14,8 млрд внутрішнього, і на те, що золотовалютні резерви прогнозуються на тому самому рівні, то його обсягів буде не достатньо для вирішення усіх проблем української економіки. Уряду необхідно буде шукати шляхи самостійного виходу з ситуації. За умов відсутності стратегії держави по управлінню зовнішнім та внутрішнім боргом постають додаткові виклики для розвитку країни.  Окрім цього, не було остаточного рішення Високого суду Лондона щодо «боргу Януковича» в розмірі $3 млрд і теоретично воно може бути прийняте у 2019 році. Основні сценарії та рекомендації Таким чином, українська економіка не досягла значних результатів у 2018 році та залишається вразливою до зовнішніх шоків наступних років. Постає нагальна потреба мінімізувати перелічені ризики економічному розвиткові країни. На фоні ж меншої оптимістичності уряду щодо 2019 року, стає помітною проблема замкнутого кола «утримання стабільності – брак економічних перспектив» і постає питання, як з нього вирватися і що робити далі. У цьому руслі, запровадження дієвого середньострокового планування могло б теоретично додати "передбачуваності" розвитку української економіки. З іншого боку, практично застосувати такий підхід в реаліях України досить складно без зменшення вразливості до внутрішніх і зовнішніх шоків. Відповідно, будь-які плани можуть бути легко "зіпсовані" в умовах турбулентності. До того ж, більшість індикаторів українських планів встановлюються вручну і залежать від "настрою" влади, тобто носять зазвичай статичний, а не динамічний характер. Вони не змінюються автоматично на основі формульних розрахунків в залежності від ситуації і не гарантують оперативність оновлення планів, їх актуальність і незалежність від рішень уряду. Невідомо яким буде фінальний результат. Таким чином, важливим є те, яким чином відбудеться "перезавантаження" влади наступного року після виборів. Враховуючи зазначене, необхідно зберігати стабільність у міжвиборчий період. Загалом же, позитивний сценарій розвитку української економіки у 2019 році є малоймовірним і не є доцільним для розгляду. Тому залишається виокремити наступні сценарії: · Найбільш вірогідним виглядає базовий сценарій. Згідно нього, перехідний уряд не ризикуватиме робити значних змін та впроваджувати реформи. Українська економіка продовжить свій стагнаційний тренд розвитку. З іншої сторони, це не спричинятиме супротиву зі сторони зацікавлених стейкхолдерів і уряд зможе виконувати свої функції.  · У разі негативного сценарію, післявиборчий період характеризуватиметься блокуванням рішень перехідного уряду, невизначеністю і відсутністю часу для маневру. Україна ризикує так і не отримати транш МВФ і буде неспроможною виплатити борги. Це матиме наслідком технічний дефолт країни. Відповідно, у період "перезавантаження" робити зміни буде недоцільно й складно. Але вже після остаточного формування уряду, важливим буде переосмислення економічного розвитку, бо інакше Україна не зрушить з місця стагнаційний тренд. Тим не менше, з кожним роком, Україна набирається досвіду і 2019 рік може бути надзвичайно плідним.

Економіка

Макроекономічний аналіз МЦПД: показники попередніх періодів та прогноз економічної ситуації на кінець 2018 року

Міжнародний центр перспективних досліджень (МЦПД) підготував чергову аналітичну публікацію «Економічний аналіз і актуальні тенденції» за листопад 2018 року. Вона містить детальний аналіз показників виробничого сектору, цін, фінансового ринку та прогноз на 2018-2020 роки щодо розвитку української економіки. Згідно аналітичного документу, на кінець осені 2018 року важливими є такі факти: · У третьому кварталі 2018 року ВВП збільшився на 2,8% р/р, що є уповільненням порівняно з другим кварталом (3,8% р/р). · Погіршення показників відбулися в переробній промисловості, енергетичному секторі та сільському господарстві (у порівнянні з попереднім кварталом). · У жовтні (після двох місяців скорочення) промислове виробництво зросло на 1,4% р/р. · Зростання споживчих цін перевищило зростання цін у жовтні 2017 року майже за всіма основними групами товарів та послуг. · Річне зростання споживчих цін прискорилося до 9,5% р/р. У свою чергу, у прогнозній частині зазначається, що: · За результатами четвертого кварталу темпи зростання будуть найвищими в сільському господарстві завдяки великому врожаю пізніх культур. · Значне зростання відбудеться у будівництві. · Темпи зростання будуть помірними в оптовій та роздрібній торгівлі, транспортному секторі й добувній промисловості. · У четвертому кварталі інфляція прискориться через зростання цін на газ для домогосподарств та підвищення комунальних тарифів на опалення й гарячу воду. · Девальвація наприкінці року буде відносно невеликою і буде зумовлена насамперед зростанням ліквідності в банківській системі у зв’язку з великими обсягами бюджетних виплат. · Воєнний стан не вплине суттєво на стан економіки 2018 року. Проте він призвів до тимчасового здешевлення державних облігацій та акцій приватних компаній. Основні ж показники Ви можете знайти на рисунку. Матеріал доступний як українською, так і англійською мовами. Звертайтесь до МЦПД для отримання більш детальної інформації, замовлення, попереднього перегляду випуску і ознайомлення з умовами підписки: e-mail: office@icps.com.ua тел. (044) 253-22-29, (068) 831-94-69

Економіка

Макроекономічні показники осені 2018 - прогноз МЦПД

Міжнародний центр перспективних досліджень (МЦПД) підготував чергову аналітичну публікацію «Економічний аналіз і актуальні тенденції» за вересень 2018 року. Вона містить детальний аналіз показників виробничого сектору, цін, фінансового ринку та прогноз на 2018-2020 роки щодо розвитку української економіки. Згідно аналітичного документу, початок осені 2018 року характеризувався такими фактами: · Урожай ранніх зернових значно зменшився порівняно з попереднім роком через падіння врожайності. · Врожайність пізніх культур суттєво зросла, завдяки чому врожай кукурудзи та соняшнику має бути набагато більшим, ніж попереднього року. · На початок осені промислове виробництво скоротилося на 0,5% р/р. · Оцінку зростання ВВП в другому кварталі 2018 року підвищено до 3,8% р/р. У свою чергу, у прогнозній частині зазначається, що: · Прогноз економічного зростання 2018 року залишається на рівні 3%. · У разі неотримання фінансування МВФ темпи зростання можуть бути нижчими. · За базовим сценарієм, ВВП збільшиться на 2,5% у 2019 році. Основні ж показники Ви можете знайти на рисунку.   Матеріал доступний як українською, так і англійською мовами. Звертайтесь до МЦПД для отримання більш детальної інформації, замовлення, попереднього перегляду випуску і ознайомлення з умовами підписки: e-mail: office@icps.com.ua тел. (044) 253-22-29, (068) 831-94-69

Економіка

Старт проекту "Сприяння прозорості та впровадженню антикорупційних заходів у державних підприємствах та органах місцевого самоврядування в Україні"

Міжнародний центр перспективних досліджень у партнерстві з Інститутом економічних та соціальних реформ в Словаччині (INEKO) розпочинають проект "Сприяння прозорості та впровадженню антикорупційних заходів у державних підприємствах та органах місцевого самоврядування в Україні", ініціатива підтримується за програмою «Офіційна Підтримка Розвитку Словацької Республіки (SlovakAid)». Проект спрямований на підвищення ефективності органів місцевого самоврядування та громадянського суспільства у сфері створення та нагляду за регіональною політикою, управління державними підприємствами, моніторингу бюджетів та відкритості місцевої влади. Варто зазначити, що наразі у світі свою дієвість та ефективність доводить E-governance, що стало наслідком об’єктивних процесів диджиталізації. Такий спосіб державного управління дозволяє оптимізувати роботу уряду, мінімізувати затрати часу та підвищити прозорість, що підтверджується досвідом зокрема і європейських країн. Зокрема, проект торкається вищезазначених процесів і імплементується для підвищення прозорості муніципалітетів, покращення фінансового здоров'я регіонів, міст і населених пунктів, покращення рівня інформованості громадськості шляхом розробки порталів з даними, відповідних рекомендацій та моніторингу їх імплементації. Впродовж минулого етапу впровадження проекту, був відчутний зворотній зв'язок -звернення обласних та міських рад з проханням надати відповідні рекомендації як покращити своє положення відносно інших міст або областей. Загалом, наші портали відвідало понад 20 000 унікальних відвідувачів, ми зареєстрували близько 100 000 переглядів сторінок, 400 згадувань прозвучало у різних новинних ресурсах. Також, проект мав наслідком проведення 40 антикорупційних розслідувань і більшу відкритість даних, підтримуючи при цьому кроки до впровадження E-governance. У свою чергу, цього разу ресурси проекту також стануть важливим та зручним інструментом для громадських активістів, місцевого самоврядування та керівників, інвесторів та бізнесу щодо визначення ситуації на місцях, адаптації своїх стратегій щодо певних міст та регіонів України: Прозорість областей та міст України http://transparency.icps.com.ua/ В рамках підготовки рейтингу розроблено 67 показників у 9 основних сферах, які відображають ситуацію щодо транспарентності обласних рад. Фінансове здоров’я областей та міст України http://budgets.icps.com.ua/ В рамках підготовки рейтингу проаналізується понад 100 показників бюджету по кожному із 73 муніципалітетів. Інформаційна відкритість державних підприємств - планується Міститиме дані по 50-ти державних підприємствах, не менше 30-ти параметрів по кожному. Фінансова стабільність державних підприємств - планується