Внутрішня політика

В Кіровограді обговорили інклюзивний конституційний діалог

16.12.2015

Конституція України є основним законом нашої держави, яка майже за 25 років незалежної України, зазнала доленосних змін. Поправка за поправкою, адаптація законів до бачень нового президента, доповнення чи скорочення статей…як результат, відсутність цілісного змісту, єдиної визначеності, що у сукупності збиває з пантелику громадян та викликає у них лише обурення та зневіру у діючу політичну систему.


Оскільки влада, останнім часом, породжує від своєї діяльності лише сумніви щодо її легітимності, за рішення долі  основного закону української держави взялися дослідницькі центри, неурядові організації, які мають своє бачення змістовного наповнення нової Конституції України.
Відповідно, з метою започаткування загальнонаціонального, інклюзивного процесу щодо створення нової Конституції, Міжнародний центр перспективних досліджень (МЦПД) ініціює в усіх регіонах України серію громадських обговорень, покликаних започаткувати конституційний процес на основі якнайширшого суспільного залучення, як це прийнято в демократичних країнах. 15 грудня 2015 року у м. Кіровоград відбулася дана громадська зустріч «Конституційний процес в Україні: від договору політичних еліт до суспільного консенсусу», регіональним партнером якої став Інститут соціокультурного менеджменту.
Захід відвідали представники органів місцевого самоврядування, громадського сектору (представники громадських організацій, активісти), наукового середовища (викладачі, аспіранти), журналісти, політично активні громадяни. Основними спікерами на громадській зустрічі були визнані фахівці в сфері конституційного права Віктор Жердицький, Тарас Стецьків, Сергій Кіщенко.

Отже, Тарас Стецьків розповів про істотні зміни Конституції за роки діяльності того чи іншого президента України, зокрема, переробка зразка 2004 року до потреб і політичних поглядів В.Януковича, а після його відставки і революції гідності, конституція була знову переписана і фактично знову повернена до зразка 2004 року. Як зазначив спікер «На нашу думку, повертатися назад є не правильним рішенням. Ми повинні рухатися вперед, адже зараз назрів час написати нову Конституцію. Ми категорично проти  того, щоб зміни до української Конституції писалися під зовнішнім тиском. Конституція будь-якої держави є виключним суверенним правом самого народу або вибраних, цим народом,  установчих зборів. Незважаючи на те, що ми знаходимося на переломному періоді нашої історії, ми маємо надію, що в 2016 році відбудуться установчі збори і буде написана нова конституція. Якщо парламент, з тих чи інших причин,  відхилить зміни до Конституції, ініційовані президентом, нами, тоді залишається інший варіант досягнення мети – збірка підписів та оголошення всеукраїнського референдуму на тему «Хто має приймати українську Конституцію діюча Верховна Рада чи виборні установчі збори». Спікер неодноразово звертався до порівняння історичних фактів із нинішньою політичною ситуацією.


На думку, Сергія Кіщенко «участь демократичного суспільства забезпечує легітимність конституційного процесу, тобто схвалення суспільством тих дій, які ініціює влада. Але на даний час влада не чує громадськість, залишаючи її осторонь».
Також на заході піднімалися питання до обговорення щодо налагодження функціонування  незалежного конституційного суду,  децентралізації та її вплив на конституційний процес у країні.
 

Публікації за пріоритетом «Внутрішня політика»
Внутрішня політика

Дипломатичний брифінг "Inside Ukraine"

Традиційно представили дипломатичному корпусу аналітичний вісник "Inside Ukraine". Останні події безпосередньо вплинули на зміст частини "Державні рішення": 13 квітня 2017 р. співробітники прокуратури Автономної Республіки Крим та Служби Безпеки України  провели обшук у приміщенні МЦПД з метою відшукання «Ідей щодо мирного врегулювання конфлікту на Донбасі». Обшук в аналітичному центрі викликав бурхливу реакцію українського громадянського суспільства та правозахисників. "Ця гучна подія може бути тривожним сигналом зміни політики, яку проводить українська влада щодо мирного врегулювання, поваги до демократичних норм та фундаментальних свобод, ставлення у цілому до громадянського суспільства" - зауважив Василь Філіпчук.  Василь Поворозник, підбиваючи підсумки роботи уряду В. Гройсмана у 2016 році, наголосив, що до основних напрацювань роботи уряду у звіті відносять відновлення макроекономічного зростання. В цілому, перший рік уряду Гройсмана не приніс серйозних розчарувань, однак він і не продемонстрував особливих здобутків в сфері реалізації реформ. Стратегічними пріоритетами Кабінету Міністрів України на 2016 рік були визначені наступні:   макроекономічна стабілізація;  ​ створення сприятливих умов для розвитку бізнесу;   забезпечення верховенства права та протидія корупції;  ​  підвищення якості державного управління та державних послуг;   відновлення безпеки держави та громадян. У звіті уряду зазначено про досягнення позитивних результатів за кожним з стратегічних напрямків, визначених у плані роботи. Втім, в більшості випадків зазначені досягнення уряду мають або формальний, або двоїстий характер. Можливі варіанти розгортання подій на полі політичної конкуренціїї презентував Анатолій Октисюк, зокрема про декілька варіантів розвитку політичної ситуації в країні: переформатування коаліції та структур влади, заморожування ситуації до 2019 року або ж дострокові парламентські вибори восени 2017 року.    

Внутрішня політика

Конституційна реформа: який шлях до нового суспільного договору?

МЦПД  протягом 2016-2017 в рамках проекту "Використання світового експертного досвіду та проведення публічних консультацій в процесі внесення змін до Конституції України" років провів 213 освітніх заходів по всій Україні, під час яких учні та студенти мали змогу дізнатися про суть конституційної процесу та відповідну роль громадян в ньому. "Однією з проблем є закритість процесу розробки нових конституційних положень, коли важливі рішення ухвалюються за зачиненими дверима. Ми хочемо припинити цю практику, аби  суспільство  відчуло свою причетність до змін у країні. З цією метою по всій країні  ми провели уроки і лекції на тему  "Суть конституції та її роль у повсякденному житті", - сказала Вероніка Харук, експерт з юридичних питань. Також фахівці МЦПД  розробили брошури на тему  "Участь громадян у конституційному процесі", які були розповсюджені у всіх областях України.   Регіональний координатор МЦПД у Житомирській області Жанна Соловйова зазначила, що у тісній співпраці з місцевими органами влади вдалося організувати велику кількість лекцій та інтерес від аудиторії продовжується навіть після завершення проекту. За підрахунками, в рамках діяльності проекту було охоплено понад 10 тисяч учнів та студентів.У свою чергу, фахівець у сфері конституційного права Геннадій Друзенко зауважив що норми соціальної держави, які закладені в Конституції насправді не виконуються в реальних умовах. "Безкоштовна освіта та медицина - це норми, що мали б забезпечуватися державою, проте по суті є лище декларативними. Важливо щоб норми Конституції були зрозумілими народу" - наголосив Друзенко.

Внутрішня політика

Печеніги: як повернути вкрадене узбереження?

МЦПД розпочинає активну роботу в рамках проекту "Печеніги: вкрадене узбережжя", за підтримки Freedom House Україна. Водосховище Печеніги є добре відомою зоною відпочинку в Харківській області. Метою даного проекту є привернути увагу до корупційних схем в процесі приватизації рекреаційних об'єктів та земельних ділянок на узбережжі водосховища. Відповідними завданнями є визначити бенефіціарів та розслідувати законність придбання об'єктів відпочинку, розташованих на береговій лінії водосховища Печеніги. Загалом планується опублікувати понад 50 розслідувань, з першим,  вже можливо ознайомитися на інтерактивній медіа-сторінці проекту http://projects.corr-icps.com.ua/parus-maksi. За результатами планується спробувати повернути у власність держави чи місцевих громад 3 об’єкти.

Внутрішня політика

Дипломатичний брифінг "Inside Ukraine"

Традиційно команда експертів МЦПД за підтримки посольства Швейцарії провели брифінг для представників дипломатичного корпусу щодо найактуальніших внутрішньополітичних подій. Євген Ярошенко, в частині "Державні рішення - Блокада Донбасу", зазначив, що відсутність національного консенсусу у питанні блокади дозволяє політичним силам використовувати суспільні протиріччя в якості інструменту боротьби за влади. Останні події можуть відкрити новий цикл політичної боротьби «всіх проти всіх». Рішення РНБО про блокаду ОРДЛО може змінити геополітичну ситуацію навколо конфлікту на Донбасі. Росія, Німеччина, Франція, США та інші міжнародні гравці розглядатимуть рішення РНБО про блокаду як порушення Мінських угод. У відповідь міжнародна спільнота посилить тиск на Україну з метою повернення до Мінського процесу. Внаслідок цього конфлікт на Донбасі може відбуватися за двома сценаріями. Перший сценарій: відновлення повномасштабних бойових дій. Представник Росії в Тристоронній контактній групі Борис Гризлов заявив, що рішення РНБО є порушенням пункту 8 Мінських угод, який передбачає відновлення соціально-економічних зв’язків між Україною та ОРДЛО. Імплементація рішення РНБО суттєво погіршить соціально-економічну ситуацію на непідконтрольних територіях та може спровокувати наступ бойовиків ДНР/ЛНР. У свою чергу, Збройні Сили України та добровольчі батальйони будуть готові до контрнаступу. Другий сценарій: збереження конфлікту малої інтенсивності. Блокада ОРДЛО дасть Росії додатковий аргумент на користь скасування санкцій ЄС і США у зв’язку з конфліктом на Донбасі. У такому випадку Росія намагатиметься використовувати невійськові важелі тиску на Україну, щоб змусити Київ до політичних поступок. У свою чергу, Україна уникне найгірших наслідків бойових дій, однак конфлікт на Донбасі буде і надалі розколювати суспільство та політичну еліту. Частина "Політична конкуренція", присвячена гучним кримінальним справам: боротьба з корупцією чи перерозподіл сфер впливу? Анатолій Октисюк наголосив, що за останні два роки в Україні поки що не було притягнуто до кримінальної відповідальності жодного топ чиновника чи впливового політика. Більшість відкритих кримінальних справ по лінії НАБУ розвалилися в судах по причині слабкої доказової бази (наприклад – ​справи по ОПЗ та ОГКХ), або ж були ініційовані за вказівкою АПУ в рамках політичної конкуренції і нічим не завершились ( ​справа Миколи Мартиненка, яка стала одним із факторів політичного ослаблення та відставки Прем’єр-міністр Яценюка). Боротьба з корупцією перетворилася на інструмент політичної конкуренції, тому арешт і судовий процес над керівником ДФС Романом Насіровим може продемонструвати суспільству та міжнародній спільноті реальні наміри української влади боротися з корупцією, або ж остаточно дискредитувати нові антикорупційні органи та владу Експерт Вероніка Харук представила перспективи створення антикорупційного суду.  Створення незалежних антикорупційних судів передбачено Меморандумом між Україною та МВФ, а також стратегічними документами щодо імплементації антикорупційної реформи. Важливим фактом при запровадженні антикорупційних судів, владі необхідно завершити судову реформу, яка передбачає подолання корупції в судах та оновлення суддівського корпусу на принципах доброчесності, незалежності і підзвітності. Старший економіст Василь Поворозник, зазначив про проблеми та перспективи приватизації в Україні, загалом на приватизацію в 2016–2017 році розглядається близько 450 об’єктів. З них 20 – це великі підприємства, 50 – ​середні компанії і близько 380 – ​об’єкти малої приватизації. Всього після приватизації в державній власності має залишитися не більше 300 підприємств. Від продажу держкомпаній у 2017 році ФДМУ планує поповнити бюджет на 17,1 млрд. грн.  Публікації: http://icps.com.ua/nashi-proekty/periodychni-vydannya/  

Внутрішня політика

МЦПД провів дипломатичний брифінг "Inside Ukraine"

Міжнародний центр перспективних досліджень за підтримки Посольства Швейцарії провів дипломатичний брифінг присвячений 64 випуску Inside Ukraine. Традиційно експерти представили внутрішньополітичний огляд актуальних подій.  Голова Правління Василь Філіпчук, у частині "Державні рішення",  наголосив, що для врегулювання питання блокади та недопущення подібних акцій у майбутньому потрібен діалог між владою та суспільством, а також припинення рентних та корупційних практик в економіці. Старший аналітик з питань зовнішньої політики Євген Ярошенко прокоментував чергову заяву Петра Порошенка про референдум щодо НАТО, зазначивши, що бажання українського керівництва використати питання НАТО у внутрішньополітичній боротьбі та досягненні тактичних зовнішньополітичних цілей. За допомогою референдуму Петро Порошенко прагне сконсолідувати прозахідний електорат та обмежити поле для маневрів Дональда Трампа у відносинах з Росією. Більшість українського населення підтримує вступ до НАТО, однак позитивне рішення на референдумі жодним чином не вплине на перспективи членства України в Альянсі й лише посилить нереалістичні очікування громадян щодо допомоги Заходу у протидії російській агресії.  Василь Поворозник у частині "Економічний аналіз", презентував основні виклики та загрози малого та середнього підприємництва у 2017 році. Малий та середній бізнес є одним основних драйверів економічного зростання та забезпечення робочими місцями населення. Малий та середній бізнес є одним основних драйверів економічного зростання та забезпечення робочими місцями населення. Відповідно до презентованої стратегії розвитку малого і середнього підприємництва в Україні на період до 2020 року останні наявні статистичні дані показують, що у 2015 році в Україні налічувалось лише 423 великих підприємства (або 0,02 % загальної кількості суб’єктів господарювання). Кінець 2016 року показав, що у цьому році малий та середній бізнес стикнеться з рядом викликів та проблем: 1) У зв’язку з прийняттям Закону України від 06.12.2016 року №1774-VIII «Про внесення змін в деякі законодавчі акти України» мінімальна заробітна плата збільшилась до 3200 грн., що призвело до різкого (в два рази) збільшення податкового навантаження на підприємців; 2) Через вимогу платити податки, навіть коли підприємство не працює, вже закрилися понад 200 тисяч ФОПів. Таке рішення фактично підштовхнуло фізособи, які планували займатися підприємницькою діяльність в майбутньому, але через певні причини цього не робили поки що, відмовитися від цієї ідеї; 3)  Штрафи - за фактичний допуск працівни- ка до роботи без оформлення - 96 тис. грн, недопуск до проведення перевірки з питань виявлення порушення щодо допуску праців- ника без оформлення - 320 тис. грн. У свою чергу Анатолій Октисюк зазначив про перспективи створення коаліції ліберальних сил. Оскільки  можливість проведення дострокових парламентських виборів в 2017 році є одним із найбільш обговорюваних питань в українських політичних колах. Геополітична невизначеність щодо України, наявність гострих соціально-політичних протиріч навколо конфлікту на Донбасі, корупція та погана економічна ситуація лише підігрівають суспільні настрої щодо необхідності перезавантаження парламенту.