Внутрішня політика

У Дніпропетровську експерти та громадськість обговорили конституційний діалог

09.12.2015

2 грудня у Дніпропетровську відбулась громадська зустріч  "Конституційний процес в Україні: від договору політичних еліт до суспільного консенсус".

 

Протягом історії незалежності в Україні двічі приймалися конституційні документи - в 1996 і 2004 роках. Проте кожного разу це був результат договору політичних еліт про розподіл повноважень, влади і національного багатства. 
Про це повідомляє громадська організація "Дніпропетровський центр соціальних досліджень". 
Торік була запущена робота над новим Головним законом країни, проте, раніше, конституційна реформа обговорюється значною мірою за закритими дверима, а громадськість повністю позбавляється можливості впливу і отримує в кінці вже готовий проект документа. 

Для того, щоб виправити ситуацію і якнайширше залучити громадськість до створенню нової Конституції, Міжнародний центр перспективних досліджень (МЦПД) ініціював у всіх регіонах країни серію громадських обговорень, покликаних розпочати конституційний процес, в основі якого лежатиме всеосяжний громадський діалог. 

Навіщо країні потрібна нова Конституція? 

На думку багатьох українських експертів, проект змін до Конституції, який був затверджений у першому читанні Верховною Радою восени 2015 року, під час другого голосування в грудні швидше за все не отримає необхідної підтримки серед депутатів. 

Немає ніякого секрету, що найбільші дискусії, найбільший розкол в українському суспільстві викликає не стільки сам факт змін до Конституції, скільки пункт №18 перехідних положень, які проголосовані в першому читанні і передбачають так звані особливості місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей , - зазначив під час проведення зустрічі в Дніпропетровську громадський діяч, депутат Верховної Ради 5-ти скликань Тарас Стецьків. - На нашу думку прийняття цього пункту є прямим зовнішнім тиском Російської Федерації і російський план «повернути» нам окуповану частину Донбасу, але з особливим статусом: з обраними бойовиками, з народною міліцією, сформованої на їх основі, з правом призначати прокурорів і т. Д , т. е регіон отримає права, які не має жоден інший регіон України. 

Також експерти мають нарікання та застереження щодо пропозиції, наданого Президентом України, щодо проведення децентралізації, оскільки запропоновані зміни, у разі їх прийняття , приведуть до збільшення впливу Президента на органи місцевого самоврядування. 

Якщо в грудні зміни до Конституції не будуть схвалені Верховною Радою, то автоматично постане питання: «А що натомість?». Повертатися до Конституції 1996 року або робити щось нове? 

Недоліки чинної Конституції 

На думку правника Геннадія Друзенко незважаючи на те, що склад Верховної Ради оновився більш ніж на половину, в Кабінеті Міністрів відбулися певні кадрові зміни, в деяких місцях оновилася місцева влада, системних змін, на які є величезний запит в українському суспільстві, на жаль, не відбулося. 


 

З ним погоджується Тарас Стецьків: «в умовах постреволюційної України, а ми в революційному процесі, революція не завершена, люди не отримали всього того, за що вони вийшли на Майдан. Проблема полягає в тому, що чинна Конституція України за неповних 20 років зазнала трьох масивних удару в 2004, 2010 і 2014 році і була, по суті, зруйнована. Її конструкція не працює ». 


Геннадій Друзенко наводить дві причини, які роблять чинну Конституцію недієздатною: соціальний популізм і неефективна модель організації влади. 

« По-перше, ми маємо на Конституції певний дуалізм як соціалістичної держави, так і ринкової економіки. У першій же статті Конституції проголошується, що Україна є соціальною державою. Чи добре це? Насправді соціальна держава - це добре. Це - безкоштовні освіта і медицина, турбота про громадян, хороші дороги. І ось єдина проблема тієї моделі соціальної держави, її не можуть дозволити собі бідні. А ми по всіх офіційних показниках Світового банку, Міжнародного валютного фонду, навіть внутрішньої статистики, встановлюємо дуже сумні рекорди: менше ВВП на душу населення серед усіх європейських країн; друга в світі заборгованість перед МВФ після Греції, державний борг України фактично дорівнює її річному ВВП. Так що ми не можемо собі дозволити бути соціальною державою, оскільки фактично є державою-банкрутом. 

По-друге, кожна Конституція - це механізм управління. Вона повинна бути максимально керованою, швидкої, безпечної від узурпації влади. Ми ж побудували такий механізм, який фактично весь час дозволяє розмивати політичну відповідальність. Коли ми бачимо, що, як тільки виникають проблеми в країні, кожен тицяє пальцем в інший. Уряд каже, що Парламент не приймає відповідні закони; Парламент каже, що в Уряді працюють не ті люди, хоча вони їх призначали. Ті кажуть, що «силовики» у Президента, тому вони не можуть побороти корупцію. Президент каже, що економічний блок в уряді ... А в підсумку, система не працює ». 


Тому, на думку експертів, повернення до Конституції 1996 року не є кращим виходом. 

Як народ України може створити нову Конституцію? 

Експерт Центру політико-правових реформ (ЦППР) Дмитро Українець зазначив, що «формальною підставою для затвердження нової Конституції на всеукраїнському референдумі є стаття 5 Конституції України, яка прямо визначає, що влада не може бути узурпована, джерелом влади є народ, і виключно народ визначає і змінює конституційний лад України. Також зрозумілі об'єктивні підстави, які, на жаль існують сьогодні в українському політикумі, у верхівці української державної влади. 

ЦППР пропонує цей закон про підготовку нової Конституції України саме в якості інструменту. Ще раз підкреслюю, ми не наполягаємо, що саме ми, експерти, присутні тут, будемо писати нову Конституцію. Ми просто представляємо своє бачення, як це має відбуватися. 

Публікації за пріоритетом «Внутрішня політика»
Внутрішня політика

МЦПД провів дипломатичний брифінг "Inside Ukraine"

Команда експертів Міжнародного центру перспективних досліджень провела традиційний брифінг для представників дипломатичного корпусу та презентувала аналітичний вісник Inside Ukraine у Посольстві Німеччині в Україні. Частина "Державні рішення" була присвячена аналізу антиросійських санкцій та прийнятих законів про національну безпеку та дипломатичну службу. Микола Капітоненко у своїй доповіді розглянув ефективність та механізм дії санкцій, а також їх реальну значущість. Чи відбудуться ж реальні зміни, - презентувала експерт МЦПД Ірина Лук'янова, зазначивши, що реформування сектору національної безпеки та дипломатичної служби в Україні назріло давно, а в умовах зовнішньої агресії та конфлікту самі ці сфери відіграють вирішальну роль. Однак, аналіз законів засвідчує, що про системну і глибоку реформу нацбезпеки та дипслужби поки що не йдеться.  Економічний аналіз, що стосувався енергетичних інтересів та економічної безпеки України. Експерт з економічних питань, МЦПД Єгор Киян зауважив, що рішення Німеччини та інших країн ЄС щодо дозволу на побудову газогону "Північний потік – 2" знову актуалізувало питання майбутнього газотранспортної системи України та енергетичної безпеки країни у цілому. Зокрема, проекти "Північний потік-2" і "Турецький потік" передбачають запуск ліній газопроводу, загальна пропускна здатність яких - близько 85 млрд куб. м. газу на рік. З огляду на дані останніх років щодо транзиту через українську ГТС, запуск вищеназваних потоків може забрати близько 90% українського транзиту або близько $ 2,7 млрд прибутку на рік. Також важливим для того, щоб забезпечити транзит газу після 2019 року не менш ніж у 40 млрд кубометрів на рік (мінімальний економічно вигідний обсяг) та залучати інвестиції у модернізацію української ГТС уряду необхідно не продовжувати лише риторику протистояння, а робити конкретні кроки, домовлятися з усіма сторонами та пропонувати альтернативи для досягнення довгострокових цілей, а не короткострокової вигоди.  Частину "Політичної конкуренції", яку презентувала Ірина Івашко стосувалася аналізу та прогнозу до чого призведе протистояння НАБУ і САП. Створення НАБУ і САП запустило інституційний конфлікт зі старими інституціями – ГПУ і СБУ, які раніше безрезультатно “очолювали” боротьбу з корупцією. Поразка антикорупційних органів та їх дискредитація може зумовити втрату унікального шансу побороти тотальну корупцію. Фактично, слід визнати, що інфікування корупцією та політичним впливом нових органів відбувається вже на етапі їх формування. САП та НАБУ, які вважалися певною мірою винятками з цього правила, реінтегруються в існуючу систему залежності, політичних домовленостей та торгів шляхом дискредитаційних кампаній та медійного тиску.Чи існує вихід з цього замкнутого корупційного кола? Декілька років тому експерти активно обговорювали необхідність вивчення досвіду створення наднаціональних органів за прикладом Гватемали (International Commission Against Impunity in Guatemala). Подібні приклади можуть дозволити створити інституції, які володіють імунітетом від “інфікування” українською корупцією. Але на даний момент бракує політичної волі навіть для створення антикорупційного суду, не кажучи вже про згоду на створення наднаціональної судової інституції.   Більш детальну інформацію щодо повної версії аналітичного вісника "INSIDE UKRAINE" можна отримати:  e-mail: office@icps.com.ua тел. (044) 253-22-29, (068) 831-94-69

Внутрішня політика

Вісник регіональної прозорості. Випуск 10

Презентуємо фінальний випуск аналітично-інформаційного продукту Міжнародного центру перспективних досліджень – ​«Вісник регіональної прозорості», який розроблено в рамках реалізації проекту «Транспарентність, фінансове здоров’я та конкурентоспроможність місцевого самоврядування в Україні», що реалізується МЦПД та словацькою недержавною неприбутковою організацією INEKO за фінансової підтримки Посольства США в Україні.  У віснику ви зможете ознайомитися з напрацюваннями Проекту, головними результатами, а також з різноманітними матеріалами, присвяченими підвищенню прозорості, фінансової спроможності та конкурентоспроможності місцевих органів влади, а також питаннями, пов’язаними з висвітленням реформи децентралізації.  Зокрема, представлено матеріали підсумкової конференції «Прозорі та фінансово здорові органи місцевого самоврядування в Україні». Подробиці у віснику: /assets/uploads/images/images/eu/nl_10_03_18_2_.pdf

Внутрішня політика

Мистецтво толерантності: бліц-виступи про МироТворчість

Міжнародний центр перспективних досліджень за підтримки Програми розвитку ООН в Україні рік тому ініціював комунікаційну кампанію з підтримки толерантності і взаєморозуміння в суспільстві "Віднайти Повагу". Головна мета проекту полягала у зменшення поляризації суспільних настроїв та посилення діалогу серед різних соціальних груп. В рамках проекту було обрано Посланців з толерантності ПРООН в Україні для просування цінностей толерантності та взаєморозуміння. Зокрема, у формі креативного інтерв'ю Ніл Вокер - Координатор системи ООН в Україні та Вадим Черниш - Міністр з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб визначили необхідність діалогу в суспільстві, оскільки саме такий базис і є необхідним, враховуючи українські реалії. Головним будівничим матеріалом для побудови толерантного суспільства - довіра, вважають експерт МЦПД Микола Капітоненко та головний радник МЦПД Василь Філіпчук. У свою чергу Ігор Козловський відзначив, що головною є любов. "Все починається з любові, і дуже часто всі проблеми від того, що люди не вміють любити", - говорить вчений-релігієзнавець. Також Микола Капітоненко зауважив, що сприйняття різноманіття та повага до кожного є ознаками саме успішного суспільства. Надзвичайно цікавою була панель з Посланцями та Посланницями, модераторами якої виступили Павло Вишебаба та Любко Дереш. Письменниця та правозахисниця Лариса Денисенко наголосила, що першим кроком є визначення власної латентної нетолерантності. Художниця Алевтина Кахідзе поділилася досвідом спілкування з людьми під час поїздок на Схід. Творча частина була представлена читаннями поезії Народною артисткою України Наталією Сумською та виступом співачки Kаті Чілі (Katya Chilly). Також були нагороджені переможці конкурсу творчих робіт задля популяризації ідей толерантності серед студентів та digital-фахівців.  

Внутрішня політика

Конференція «Прозорі та фінансово здорові органи місцевого самоврядування в Україні»

20 березня 2018 року відбулась фінальна конференція «Прозорі та фінансово здорові органи місцевого самоврядування в Україні» в рамках спільного пректу МЦПД та Інституту економічних і соціальних реформ в Словаччині (ІNЕКО) за фінансової підтримки Посольства США в Україні. Перша панель конференції була присвячена рейтингу «Прозорість 50-ти найбільших міст України» (http://transparency.icps.com.ua/), який має на меті:  - моніторинг поточного рівня прозорості найбільших міст України; - розробка рекомендацій щодо прозорого прийняття рішень органами місцевого самоврядування; - підвищення прозорості, сприяння транспарентності муніципалітетів. Рейтинг ґрунтується на даних, отриманих із наступних джерел: - Відповіді на опитувальник, направлений МЦПД до 50 міських рад; - Відповіді на запити на інформацію, направлені МЦПД неофіційно – через третю особу («запит таємного клієнта»); - Інформація у відкритому доступі на офіційних сайтах міських рад. При цьому, було досліджено 77 параметрів прозорості кожного міста. Аналізуючи результати дослідження, необхідно відмітити, що загальний середній показник прозорості по містах покращився з 42,88% у 2016 до 51,38% у 2017 році. Високу динаміку щодо покращення прозорості продемонстрували такі міста як Маріуполь, Кропивницький, Умань, Бровари та Нікополь. Серед трійки переможців рейтингу такі міста як Суми, Львів та Вінниця. Друга панель конференції була присвячена проекту «Фінансове здоров'я бюджетів міст та регіонів України» (http://budgets.icps.com.ua/), метою є: - підвищення рівня інформованості громадськості про бюджети муніципалітетів та про їх рейтингування; - підтримка вирішення актуальних проблем фінансового управління бюджетів міст та областей; - сприяння покращенню фінансового здоров'я регіонів, міст і населених пунктів. Аналіз результатів свідчить, що узагальнений показник фінансового становища міст покращився на 0,4 бали до 6.0 у порівнянні з попереднім рейтингом. Однією з основних причин стала бюджетна децентралізація, яка дозволила місцевим органам влади ефективніше використовувати фінансові ресурси. Узагальнений показник фінансового становища регіонів погіршився на 0,5 балів до 5,9 у зв’язку зі збільшенням видаткової частини бюджетів. Найкращу динаміку продемонстрували такі міста як Вінниця, Житомир, Кропивницький. Серед регіонів найкращі прогрес мали Львівська, Чернівецька та Тернопільська області. При цьому, міста та регіони, які входять в топ-10 рейтингу, майже є незмінними з 2013 р. Необхідно відмітити, що капітальні видатки складають менше 20% у більшості міст та регіонів. Перша трійка міст-лідерів включає Одесу, Рівне та Полтава. Серед регіонів найперші місця зайняли Запорізька, Черкаська та Волинська області.